Tuesday, September 22, 2009

Lars von Trier fast till slut.

Det var med en lättnadens suck kriminalinspektör Peter Vilhelmsson hos Malmöpolisen satte handbojor på den danske filmkungen på fredagsmorgonen.

- Jag har jagat honom en längre tid. Det känns skönt att till slut sätta fast den busen.

Vad Vilhelmsson syftar på är naturligtvis Lars von Triers notoriska plankande på tågsträckan Köpenhamn - Malmö.

- Hans taktik är bisarr men genialisk. Han går fram och tillbaka i tåget och undviker så gott han kan all kontakt med personal. Hans uppträdande är obehagligt och förvirrat, men det är bara ett skådespeleri. Jag vägrar tro att en regissör av hans kaliber oavsiktligt skulle bete sig så lustigt, säger Peter Vilhelmsson.

Plankningen ska enligt Malmöpolisen ha startat strax efter att filmen "Dogville" hade premiär.

- Han fick med Nicole Kidman i rollbesättningen och trodde väl att han kunde göra vad han ville helt plötsligt. Han må vara min favoritregissör och jag kanske bad om en autograf när jag plockade honom, men i mina ögon är han en vanlig brottsling. I lagens ögon är alla Lars von Trier, filosoferar Vilhelmsson.

Lars von Trier har varit beredd att kommentera den olustiga situationen men på grund av tekniska missöden har vi varit oförmögna att publicera detta.

No comments:

Post a Comment