Thursday, September 17, 2009

Lassgård är bäst!

Vi har sett honom som Kurt Wallander i filmatiseringarna av Henning Mankells populära böcker, och vi har sett honom i mycket mer. Ja, Rolf Lassgård är en våra mest älskade skådespelare - i alla fall om man ska tro svenska folket.

- Alla tycker om Rolf Lassgård, slår Berndt Wass på Sifo fast. Vi har precis gjort en omfattande opinionsundersökning, och alla gillar Lassgård verkar det som. Jag hade svårt att acceptera resultatet till en början, men sen slog det mig att även jag älskade Rolf Lassgård, och att resultatet speglade vad jag och många miljoner till tycker.

Berndt Wass berättar att hans Sifo-team åkt runt och frågat vitt skilda grupper inom samhället. Det har inte alltid varit ett lätt jobb.

- Vi har frågat de där ligisterna som eldar bilar i Göteborg och Uppsala, och de älskar Lassgård. Han är deras favorit, säger de. Vi har också frågat kung Carl XVI Gustav, och på första plats låg Lassgård.

Vad Rolf Lassgård själv tycker om att vara Sveriges mest omtyckta skådespelare får vi vänta med att få reda på. Han håller nämligen på att spela in en egen film med sin kamera.

- Jag tänker inte prata om något annat än min egen film. Det är jättemycket jobb med den, jag har själv skrivit allt manus och köpt mig en kamera. Det har alltid varit en dröm jag haft, att få spela in en egen film. Och nu får jag det. Den kommer bara handla om saker jag själv bestämt.

Lassgård är mycket förtegen när det kommer till premiärdatum, och vad filmen handlar om vill han helst inte säga alls.

- Jag kan säga som såhär, att den kommer vara ungefär tio gånger bättre än Sagan om Ringen-filmerna. Och då är dem de allra bästa filmer jag vet, säger Rolf och ler sitt Lassgårdleende.

No comments:

Post a Comment