Monday, September 21, 2009

Loa klädd "för rikt" - nekas skadestånd

Idag kom domen i åtalet mot de 3 män som i somras knivrånade barytonsångaren och skådespelaren Loa Falkman när denne var på väg hem från nattklubben Hell´s Kitchen i Stockholm. Rånarna tvingade Loa under dödshot att överlämna plånbok, armbandsur och iPhone. Idag friades de och Loa får inte en krona i skadestånd.

Enligt Tingsrätten ska Loa själv under den aktuella kvällen uppmanat till rån genom att ha sett "för rik" ut. I domen står att "han var klädd i en dyr blazer, randig skjorta, sidenscarf och bakåtslickat hår."

-Jag går ju alltid klädd så där för bövelen, för mig finns inga fina gränser mellan fest och vardag, ska man inte få klä sig hur man vill längre, dundrar Loa.

Falkmans advokat ville ge männen två års fängelse var för grovt väpnat rån, men kördes över av tre eniga lekmän i Stockholms tingsrätt.

-Det finns gott om ögonvittnen som sett Loa bjuda Kreti, Pleti, allt vad de heter och deras kompisar på exklusiva drinkar för säkert tiotusentals kronor under kvällen, kommenterar en av lekmännen.

-Jag tror att många fortfarande har svårt att skilja Loa som privatperson från karaktären Wall Enberg som han spelade i Jönssonligan, och eftersom Loa spelar med i charaderna var det kanske inte så oväntat att han skulle bli bestulen på lite tillgångar förr eller senare, menar en annan lekman.

Rätten säger vidare att det inte kan uteslutas att Loa varit kraftigt berusad och verkar inte heller ha gjort något motstånd vid rånet.

Loa själv vill inte föra fallet längre.

- Jag har faktiskt ingen vidare lust att överklaga. Dels har jag med åren mer och mer tappat förtroendet för rättvisan, men framför allt känner jag mig kränkt och vill hellre inget annat än att livet ska gå vidare. Det är tur att jag har min fru och att hon älskar mig, hon är det käraste jag har.

No comments:

Post a Comment