Tuesday, September 22, 2009

Peter Haber vill inte till himlen


"Alla vill till himlen men få vill ju dö", sjöng Timbuktu i sin folkkära hitsingel med samma namn. Det vill Peter Haber, 56, inte skriva under på.

- Man kan säga att det finns ett Peter Aber i Timbuktus påstående, jag vill absolut inte till himlen, säger Peter Haber när Nyhetstrumman ringer upp honom.

Haber börjar att förkla hur han genom åren använt sig av skådespeleriet som terapi för all skit och de orättvisor han varit med om.

- Genom att ställa saker till rätta och sätta en massa svin bakom lås och bom på vita duken kände jag att jag mer och mer gjorde upp med mitt förflutna, Beck-film för Beck-film. Först nu börjar jag inse att jag bara skjutit problemen framför mig.

Enligt sin läkare riskerar Haber snart att hamna i ett tillstånd av svår demens.

-När fördämningen väl brister kommer han inte kunna bearbeta all den trauma han gått igenom och sannolikheten att kroppen går in i en dement försvarsposition bedömer jag som jättehög.

Men för Haber kom detta som ett glädjebesked.

-Ja men föreställ dig själv att du en dag plötsligt blir av med alla demoner som du brottats med hela livet, total demens är det enda sättet för mig att nå inre frihet.

Det var då Haber slogs av tanken på ett liv efter döden som möjligt skulle komma att häva hans demens.

-Tänk om det är som i Nangijala att alla ens krämpor och sjukdomar försvinner, det skulle ju innebära att jag plötsligt börjar minnas allting igen och det vill jag verkligen inte.

Och att vandra omkring utan varken personlighet eller minne bland molnen eller körbärsträden är heller inget som lockar Haber.

-Jag ska säga er att hellre sitter jag dement i katlagrottan än lever som en fri man i körsbärsdalen där det inte finns en enda biograf.

Haber berättar att han just nu håller på och letar efter en religon där det inte finns något liv efter detta.

- Jag är ute efter en tro där död verkligen betyder död, och när jag väl hittar den ska jag dyrka den ända ner i graven, skrattar Peter Haber uppgivet innan vi lägger på.

No comments:

Post a Comment