Friday, September 18, 2009

Tom blir telefon.

Apple berättade på en extrainsatt konferens i tisdags att nästa generation iPhones kommer ha ett inbyggt system för identifikation. Du kommer med andra ord kunna legitimera dig med din telefon i framtiden.

- Genom att pressa din tumme mot skärmen kommer ditt fingeravtryck att sparas i telefonen och dels fungera som personlig kod för telefonen, men det innebär också att ingen annan än du kan vara den du påstår dig vara, säger Mike Hamilton på Apple.

Fingeravtryck används redan idag när du skaffar ditt pass så tekniken vi såg på spionfilmer förr finns redan här med andra ord.

- Oh ja, mycket av den teknologi vi använder oss av idag kommer ursprungligen från militär forskning. Säga vad man vill om militären, men utan dem hade mycket av det vi använder i dagligt bruk fortfarande varit på utvecklingsstadiet, säger Hamilton.

Steve Jobs är sedan länge ett mycket stort fan av Tom Cruise och hans absoluta favoritfilm är Top Gun.

- Den har allt en film ska ha. Den har Tom Cruise i ett flygplan, säger Jobs i förbifarten på väg från konferensen. Och det är för att jag tycker så bra om den filmen som jag bestämt att göra en iPhone Top Gun Unlimited Edition, något jag drömt om länge.

- Det ser kanske ut som en vanlig iPhone med Tom Cruise som bakgrund, men det är det inte kan jag säga. Mer än så kan jag inte säga för jag har inte kommit på resten än.

- Vi ska se till att Steve's dröm blir din verklighet, säger Mike Hamilton som dagen till ära har en t-tröja med Top Gun-motiv.

No comments:

Post a Comment