Thursday, February 4, 2010

Buscemi ställer ut i Sverige


- Den här nya tekniken är fantastisk, och smaka sen på själva ordet, jpegs, bubblar en lyrisk Buscemi från konst & teknikmässan i Boston.

Den 25e februari invigs den omtalade utställningen på filmhistoriska museét i stockholm. Buscemi kan själv inte närvara, men vill skicka en hälsning till sina svenska fans.

- Jag är stolt över ert stöd, trots alla obehagliga roller jag spelat genom åren.

Buscemis konst har beskrivits som gränsöverskridande futuristiskt naturromantisk.

- Jag gillar att experimentera med olika tekniker. Min senaste utställning bygger till största delen på när jag var och fotograferade norrsken med min storformatiga hasselbladare från en liten by utanför Reykavik på Island, berättar Buscemi och drar handen genom luften i en hög båge som för att illustrera det vackra ljusfenomenet på natthimlen.

Väl tillbaks på Manhattan låter han framkalla, scanna och importera bilderna till photoshop.

- Sen sitter jag uppe hela nätterna och experimenterar tills jag fått fram den känsla jag är ute efter.

De färdiga bildernas sammanlagda storlek överskrider sällan 1MB och några av Buscemis kritiker hävdar att så små filer omöjligt kan vara riktig konst. Något Steve själv verkar ta med en klackspark.

- Jag brukar skämta med min agent om att mina bilder är så små att de får plats på en diskett.

- Det är roligt för att det är sant, tillägger Clark Jones, Buscemis agent.

Steve hoppas att utställningen ska kunna påverka människor till att vara mindre rädda för den nya tekniken.

- Om jag bara fick säga ett ord i resten av mitt liv skulle det vara jpegs. Utan tvekan jpegs. Jag älskar det här milleniumet.




No comments:

Post a Comment