Wednesday, August 4, 2010

Jonas Wahlström och sommarkatterna.

Till Skansen på Djurgården i Stockholm strömmar varje år turister och djurintresserade. Och det är också här som Sveriges evige djurvän Jonas Wahlström, känd från Söndagsöppet, huseras i sitt terrarium.
Jonas var nyligen med i radio och pratade om det nya problemet som vid sidan av sommarkatter dykt upp, nämligen sommarreptilerna.

- Med katter är det ju så att en hård vinter nödvändigtvis inte behöver betyda en säker död. Katter är smarta djur och många går i ide under vinterhalvåret tror jag.

Det är först på senare år som reptiler så som ormar, sköldpaddor och leguaner har blivit även barnens favoriter. Något som i slutet av sommaren när skolan ska börja och barnen vill få tid till bio och läxor resulterar i att stackarna slängs ut i naturen.

- Exempelvis en salamander klarar sig inte länge i den svenska naturen, säger Jonas i sina khakibyxor. En arg hund eller rasande istappar kan göra livet kort för en sån krabat. Jag vet detta själv för jag har sett det allt för många gånger, säger han och matar en delfin med färska feta strömmingar.

Jonas Wahlström blir ofta tillfrågad när media vill ha en expertåsikt om något exotiskt djur.

- Som barn släppte jag varje sommar ut djur ut i naturen och det är med dessa fakta i bakfickan jag rakryggad kan stå bakom det jag säger idag, viskar Jonas och släpper ner en rosa liten musunge i ett akvarie med ciklider. Sen petar han en apa under tassen.

No comments:

Post a Comment