Saturday, September 12, 2009

Bert-Åke Varg rasar.

Vi minns alla Bert-Åke Varg som maskinisten Gustav Sjögren i SVT's älskade långkörare Rederiet.

- När vi såg Bert-Åke på vår audition visste vi direkt att vi hade vår Gustav, minns Louise Boije af Gennäs och Peter Emanuel Falck, skaparna av serien.
- Bert-Åke kom dit i ett blåställ och med en skiftnyckel. Han improviserade säkert i över två timmar, ingen annan fick testa.

-Jag visste att jag skulle få rollen, säger Bert-Åke Varg. Jag lät ingen annan få chansen, jag gjorde likadant när jag spelade ugglan med glasögon på sjuttiotalet.

Men nu rasar Bert-Åke Varg mot SVT's planer att filmatisera Rederiet.

- Jag kan inte spela Gustav längre, jag har åldrats och skulle inte göra honom rättvisa längre. "Gå och kolla trean. Det verkar vara lågt laddtryck på turbin." Nej, det här skulle de tänkt på för länge sedan.

Peter Emanuel Falck och Louise Boije af Gennäs har inte dementerat uppgifterna om att Svenska Filminstitutet (SFI) varit i kontakt med dem om en s.k. remake, snarare tvärtom.

- Det handlar alltså inte om en uppföljare eller sista avslutande del av Rederiet utan det vi talat om är att i så fall göra en klassisk remake. I en sådan version skulle vi nog inte rollbesätta Bert-Åke Varg som Gustav, det skulle förta stora delar av upplägget, säger Boije af Gennäs och Falck. Vi skulle mycket hellre ha Stellan Skarsgård som Gustav och Alexander Skarsgård som sonen Tony.

- Jag skulle verkligen kunna tänka mig Stellan som Gustav, och jag kan absolut tänka mig Alexander som Tony. De är mycket kompetenta skådespelare bägge två. Men jag är alldeles för gammal för att spela den där sure maskinist, säger Bert-Åke Varg. Om jag fick en miljon skulle jag nog göra det.

No comments:

Post a Comment